Rok
1999 był szczególnie ważny dla Starego Sącza, a także dla całej Polski. Podczas
VII pielgrzymki Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, jednym z
najważniejszych punktów była kanonizacja księżnej krakowskiej, błogosławionej
Kingi, córki węgierskiego króla Beli IV. Msza kanonizacyjna, podczas której papież
uroczyście ogłosił wpisanie jej do katalogu świętych, odbyła się w Starym Sączu
10 czerwca 1999 roku. Na kanonizacji, poza tłumem wiernych, były obecne siostry
klaryski ze Starego Sącza, które specjalnie na tę okoliczność uzyskały
pozwolenia wyjścia poza klauzurę. Przyniosły wtedy ze sobą szczególną relikwię
– trumienkę zawierającą szczątki świętej księżnej.
Byli także przedstawiciele
państwa i kościoła węgierskiego. Pozostały w Starym Sączu po tym wielkim święcie
dwie materialne pamiątki: ołtarz papieski i brama seklerska.
Ołtarz papieski
Ołtarz
papieski stojący na błoniach starosądeckich, wykonany według projektu architekta Zenona Andrzeja Remi z Zakopanego, wzniesiony został jako budowla
tymczasowa, dla odprawienia przez papieża Jana Pawła II mszy
świętej kanonizacyjnej świętej Kingi. Po zakończeniu uroczystości Rada
Miasta Starego Sącza podjęła decyzję o pozostawieniu go na stałe i odpowiednim
zagospodarowaniu terenów położonych wokół niego. Ołtarz jest drewnianą,
dwukondygnacyjną konstrukcją, z podwyższoną środkową częścią ołtarzową. Wieńczy
go dach z
charakterystycznymi wieżyczkami.
Stół ofiarny pierwotnie wspierał się na
dwóch słupach soli kamiennej z kopalni
soli w Bochni.
Z uwagi na niszczący wpływ warunków atmosferycznych zostały one przekazane do
kaplicy św. Kingi w kopalni w Bochni. Na ich miejscu
umieszczono słupy wykonane z granitu strzegomskiego. Nad stołem ołtarzowym
zawieszona jest kopia wizerunku kanonizacyjnego świętej Kingi, pędzla Józefy
Kamińskiej. Obok ołtarza stoi kapliczka autorstwa Michała Gąsienicy Szostaka z Zakopanego.
W pomieszczeniach w dolnej
kondygnacji znajduje się zakrystia, sala
audiowizualna, sklep z pamiątkami, oraz sala pamięci Jana Pawła II, w
której zgromadzono pamiątki związane z kanonizacją błogosławionej Kingi i
wędrówkami po górach Karola Wojtyły z okresu, nim został wybrany papieżem.
Brama seklerska
Drugą
budowlą, egzotyczną na Sądeckiej Ziemi, ale która na trwale wpisała się w
pejzaż Starego Sącza i klasztoru klarysek, jest drewniana brama, ofiarowana
przez Stowarzyszenie Światowego Związku Węgrów, dla upamiętnienia kanonizacji
błogosławionej Kingi, sympatii dla
narodu polskiego oraz dowodem żywotności historycznych związków personalnych i
politycznych jakie łączyły i nadal łączą Węgry i Polskę. Brama wykonana została
przez węgierskich Seklerów mieszkających w Rumunii w Siedmiogrodzie, który do
1920 roku był częścią państwa Węgierskiego. Ustawiona została przy murze
klasztornym na styku Placu świętej Kingi i ulicy Bandurskiego, zwanej też
Traktem świętej Kingi, prowadzącym wzdłuż murów klasztornych od źródełka z uważaną za cudowną, leczniczą wodę.
Brama
zbudowana jest na wzór tradycyjnej siedmiogrodzkiej bramy ustawianej na wejściu
do zagrody, często bogato zdobionej, z charakterystycznymi dla nie elementami:
szeroką bramą jezdną, bocznymi przejściami pieszymi, nakrytą dwuspadowym dachem
pokrytym gontem, pod którym znajduje się pomieszczenie gołębnika.
Bramę
postawioną w Starym Sączu zdobią płaskorzeźby symbolizujące historyczne związki
Węgier z Polską. W zwieńczeniu bramy, od strony Placu świętej Kingi, wykonane są dwa wielkie drzeworyty przedstawiające Świętą.
Kingę (Szenet Kinga) nad prawym przejściem, a po lewej stronie symbolicznie
połączone herby Polski i Węgier. Na architrawie wyryty został napis „Święta
Kinga Matka Narodu”.
Od strony ulicy Bandurskiego, po lewej stronie znajduje się drzeworyt
twarzy świętej Jadwigi Andegaweńskiej (szenet Hedvig) pochodzącej z Węgier
królowej Polski, a po prawej stronie herb papieski. Między nimi, na architrawie wyryty jest ten sam napis, tylko w języku węgierskim.
Na zewnętrznych słupach umieszone
zostały napisy w języku polskim i węgierskim przedstawiające darczyńców: „Dar Siedmiogrodzkiego Stowarzyszenia
Światowego Związku Węgrów na czele z Miklośem Patrubany'em dnia 16 czerwca 1999
roku. Wykonano - maj 1999 roku Siedmiogród”.
Oprócz
Starego Sącza, podobną bramę siedmiogrodzcy seklerzy z miasta Sepsiszentgyőrgy podarowali
w 2001 roku do Tarnowa, dla upamiętnienia pochodzącego z Tarnowa generała
Józefa Bema, a w 2011 roku postawiona został trzecia podarowana przez samorząd
węgierskiej miejscowości Csíkszentsimon, do Wsi Koszyce Wielkie w gminie Tarnów,
po podpisaniu umowy o wzajemnej współpracy.
Seklerzy
Seklerzy,
nazywani też często po polsku Szeklerzy, którzy stworzyli bramę dla Starego Sącza, mieszkają
w Siedmiogrodzie, czyli inaczej Transylwanii, najbardziej wysuniętym na wschód krańcu łuku Karpat.
Bramy, które rzeźbili w drewnie, przedstawiają najczęściej historie i życie
ludzi. Wykorzystywali głównie drewno dębowe, rzadziej drewno sosnowe. Technika
wykonania nie odbiega od europejskiej techniki budownictwa drewnianego, ale
same rzeźbione zdobienia: motywy roślinne, kwiaty, rozety, księżyc i gwiazdy,
jako symbole świata Seklerów, są odbiciem innego świata. Elementem, który
odróżnia bramę seklerska od podobnych budowanych w Siedmiogrodzie, jest gołębnik
umieszczony pod dachem. Brama nie jest zamykana, tylko przymknięta. Tradycja
Seklerów mówi, że nie może być zamykana, powinna być dostępna dla wszystkich: szczęśliwych
i nieszczęśliwych. Często wyraża to napis wyryty na jej architrawie:
"Pokój wchodzącym, błogosławieństwo wychodzącym".
Najstarsza zachowana brama seklerska na Węgrzech pochodzi
z 1673 roku z siedmiogrodzkiej gminy Mihaza i znajduje się w Muzeum
Etnograficznym w Budapeszcie.
Nazwa ludu Seklerów, po węgiersku Székely, wywodzona bywa od węgierskiego szegély – „granica” i
starowęgierskiego szegel –
„strażnik granic”, co byłoby zgodne z funkcją spełnianą w przeszłości przez
społeczność seklerską. Król węgierski
Béla III obsadzał Seklerów na granicach swego państwa, głównie na terenach Transylwanii,
na wschodnich rubieżach królestwa Węgier, które znajdują się w dzisiejszej
Rumunii. Zajmowali się oni ochroną węgierskiej granicy, wykształcając na wzór
wojskowy swoisty rodzaj organizacji plemiennej.
Odrębność kulturowa Seklerów
dotrwała do naszych czasów. Na początku XX wieku stanowili oni zdecydowaną
większość wśród zamieszkujących ten teren Rumunów, Sasów Siedmiogrodzkich,
(potomków dawnych osadników niemieckich) i Kumanów. Od czasu przyłączenia w 1920 roku Transylwanii
do Rumunii liczba Seklerów, którzy przyznawali się do pochodzenia węgierskiego
gwałtownie malała i na początku lat 90 tych oficjalnie było ich tylko kilka
tysięcy. Zmiana układów politycznych pod koniec XX wieku spowodowała wśród
tamtejszej ludności „powrót do korzeni”. Współczesne, oficjalne statystyki węgierskie
podają, że na terenie Rumuńskiej Transylwanii mieszka obecnie 650 tysięcy
ludności pochodzenia węgierskiego, przy 100 tysiącach Rumunów i innych
mniejszości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz